OVERNIGHT OATS

Gisteren viel ik op mijn neus. Ja echt, je leest het goed. Ik viel. Op mijn neus.
Sinds acht weken ben ik intensief bezig met yoga. Aangezien ik groepslessen echt het allerergste vind, heb ik de app SWEAT gedownload. Overigens zijn de founders van deze app echt heel erg tof! Voor het Body & Mind (BAM) programma dat ik volg, kijk ik gefascineerd toe hoe Sjana Elise Earp (https://www.sjana.com/) zich in allerlei bochten en poses wringt. Ik probeer deze al zwetend te volgen. Uiteraard inclusief een rood aangelopen hoofd…Truth be told: ik word er aardig goed in. Mijn lichaam is fitter dan ooit. Ik heb voor het eerst in mijn leven armspieren! Door mijn regelmatige hardlopen, zwemmen, fitnessen, pilates en wandelen (voordat ik aan yoga begon) heb ik sowieso een aardig sportief lichaam. Door yoga, echter, merk ik dat alles een heel stuk strakker staat en veel meer in balans is.
Wellicht niet helemaal de common reason om yoga te beoefenen. Meestal doet men aan deze intensieve sport om tot rust te komen of om tot zichzelf te komen. Persoonlijk vind ik dat niet het belangrijkste. Ik vind het heerlijk om met mijn lichaam bezig te zijn. Om te voelen dat spieren zich intensief aan het inspannen zijn en om te merken dat je, door met jezelf bezig te zijn, ook tot rust komt in je hoofd (en trust me, mijn hoofd rust zelden!).

Anyway. Gisteren probeerde ik een nieuwe pose waar ik nog niet lang niet klaar voor was, want net als bij alle sporten heeft je lichaam nu eenmaal tijd nodig om te wennen. Om te groeien. Om spieren en balans te kweken. It doesn’t happen overnight. In eerste instantie baalde ik van mijzelf: “Jeetje, Pien. Je sport nu al acht weken zo intensief. Dan verwacht je toch wel wat meer van je lichaam? Waarom lukt het nou niet? Waarom val ik om?” Gelijk daarna dacht ik: “Ho eens even! Dit sporten doe ik voor mijn plezier. Het is geen wetje dat ik moet volgen, geen ‘moeten’, geen dwangmatige reactie op de controle houden over je eigen lichaam.” Ik begon er aanvankelijk aan omdat ik mijn lijf weer aan het werk wilde zetten. Om weer gezond met mijzelf bezig te gaan. Pientje. Waar is de lol die je tijdens het sporten had naartoe?

Gelukkig is niet alleen sporten gezond voor je lichaam. Ook een gebalanceerd (en lekker!) dieet heeft een zeer positieve werking op het lijf. En daarom dacht ik: muscles don’t grow overnight, but oats do! Jawel! Ik heb Overnight oats gemaakt. Omdat ik intens geniet van in de keuken staan en zelf lekkere recepten bedenken en uitvoeren, rolde ik mijn yogamat met vernieuwde energie op. Ik keek voor een laatste keer of mijn neus echt niet scheef stond, en ben begonnen aan dit heerlijke recept voor Overnight Oats. Enjoy!

Het grote voordeel aan in een grote stad wonen is dat ik vlakbij een supermarkt met uitsluitend natuurlijke voeding woon. Mijn hemel op aarde: Gimsel (http://www.gimselrotterdam.nl/). Ze hebben hier een heel groot schap waar je zelf noten, gedroogd fruit en geroosterde goodies kunt tappen. Ik haal hier bijvoorbeeld amandelen, een mix van macademia- en cashewnoten, zonnebloempitten…Bedenk het, en ze hebben het. Deze ingrediënten gebruik ik voor mijn Overnight oats.

* 30 tot 40 gram oatflakes/ havermout
* 150 ml Alpro Coconut
Als je amandelmelk lekkerder vindt kan dat natuurlijk ook!
* Bevroren fruit
Naar keuze, ik gebruik zelf aardbeien, frambozen & bessen of bosvruchten. Je kunt ook vers fruit gebruiken                       trouwens!
* Geroosterde amandelen
* Zonnebloempitten
* Geroosterde kokosvlokken
* Kaneel
* Verse munt

  1. Doe de oatflakes in een kom en giet de Alpro Coconutdrink erbij. Pak een handje amandelen (of meer dan een handje. Wat je lekker vindt) en strooi hier overheen.
  2. Roer het goedje van oats, coconutdrink en amandelen goed door. Voeg wat snufjes kaneel toe. Dek het potje goed af met vershoudfolie en zet in de koelkast.
  3. Heb geduld. Geloof me. Een nachtje wachten op lekker eten is echt heel moeilijk!
  4. Goedemorgen! Pak je kommetje met oats, coconutdrink, kaneel en amandelen erbij, haal het folie van de kom en roer nog eens goed door.
  5. Strooi het bevroren fruit erover, hoeveel je zelf lekker vindt.
  6. Strooi een handje zonnebloempitten door het fruit en het mengsel van oats.
  7. Top ito ff met wat geroosterde kokosvlokken en twee of drie verse blaadjes verse munt.
  8. Easy does it. Enjoy dit heerlijke en gezonde ontbijtje!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *