#ANARTWORKADAY

Al heel wat jaar ben ik een groot liefhebber van de Russische kunstenaar El Lissitzky (1890-1941). Bij nader inzien geloof ik dat ik sowieso een voorliefde heb voor Russische kunstenaars uit het interbellum…Ze maakten dan ook echt fantastisch mooie kunst!
Lissitzky was bijvoorbeeld niet alleen architect, maar ook grafisch vormgever, kunstenaar, fotograaf en typograaf. Best een goed scala aan ‘ambachten’, me dunkt. Samen met zijn collega’s (ik noem ze graag: “De harde bazen club” waarin o.a. Kandinsky, Malevich, Rodchenko en Moholy-Nagy zaten) drukte Lissitzky een aardige stempel op het Russisch constructivisme, het Suprematisme en was hij betrokken bij instanties als het Bauhaus in Dessau.

Lissitzky maakte voornamelijk abstracte werken. Hij gebruikte relatief primaire kleuren, vooral veel rood en zwart, en construeerde als het ware een (vaak) geometrische compositie.
Vanaf de jaren 1920 begon Lissitzky met het maken van een soort architectonische ontwerpen, Prounen, genoemd. Waar deze titel precies voor staat is nog steeds niet helemaal duidelijk. Naar alle waarschijnlijkheid duidde hij met deze werken een overgang aan van schilderkunst naar architectuur, of zocht hij juist naar een synthese van die twee.
In een later stadium werkte hij deze ontwerpen in de ruimte uit. De #ANARTWORKADAY van vandaag is daar een voorbeeld van!

El Lissitzky, Prounenraum, 1923 (reconstructie)
Bron afbeelding

Wil je meer weten over Lissitzky? Hier wat interessante sites en publicaties over zijn werk.

Henk Puts (o.a. kunsthistoricus) heeft een uitgebreide en heledere biografische website over Lissitzky gepubliceerd :
Henk Puts over El Lissitzky

W. Beeren (e.a.), El Lissitzky. Architect, schilder, fotograaf, typograaf 1890-1941. Van Abbemuseum, Eindhoven: Van Abbemuseum, 1992

C. Esche, Utopie en Werkelijkheid. El Lissitzky. Eindhoven: Van Abbemuseum,
Eindhoven, 2012

 

Gerelateerd

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *