#ANARTWORKADAY

Op deze druilerige donderdagmiddag leek het me wel weer eens tijd voor wat ouderwetse schilderkunst! Allemaal leuk hoor, fotografie, moderne beeldhouwkunst en hedendaagse kunst. Maar uiteindelijk doen traditionele, ambachtelijke olieverfdoeken mijn hart nog steeds heel snel kloppen!

Artemisia Gentileschi (1593-1653) werd in Rome geboren. Ze wordt vandaag de dag nog steeds gezien als een van de beste navolgers (misschien zelfs de beste) van Caravaggio. Bij haar leven was ze al erg bekend, en ze werd in 1616 als eerste vrouw toegelaten tot de Accademia dell’Arte del Disegno in Florence.
Schilderen leerde ze aanvankelijk van haar vader, Orazio, maar toen bleek dat ze zeer getalenteerd was, vervolgde ze haar opleiding bij Agostino Tassi. Tijdens haar lessen verkrachtte hij haar echter, en Artemisia pleitte ervoor dat hij haar zou trouwen om haar eer te herstellen (buitenechtelijke seks was destijds nogal een taboe, de familienaam stond pertinent onder druk bij dergelijk voorval. Heel onrechtvaardig, maar helaas de waarheid). Tassi weigerde echter, en Orazio diende een klacht tegen hem in. Hij kreeg slechts één jaar celstraf, maar zat deze niet uit. De wereld was (en is) een nare plek… Toch slaagde Artemisia er in om, nadat ze naar Florence verhuisde, bekendheid te vergaren. Ze heeft daar onder andere Galileo Galilei en Cosimo II de’Medici ontmoet.
De thema’s van haar werk zijn vaak grimmig en vrouwen spelen een hoofdrol. Er wordt vaak verondersteld dat dit door haar verleden kwam, dat het een soort ‘wraak’ was op het mannelijk geslacht. De feministische beweging is bijvoorbeeld dol op haar werk. Dit zijn echter slechts aannames (we kunnen immers niet meer in het hoofd van Artemisia kijken). Caravaggisten waren überhaupt dol op het afbeelden van (bloederige) bijbeltaferelen. Caravaggio zelf schilderde immers eerst zijn Judith onthoofdt Holofernes (zijn werk is echt niet te evenaren. Kijk naar die uitdrukkingen! Die enorme dramatiek en dynamiek!)
Waarom ik Gentileschi’s werk vooral waardeer is door haar uitmuntende gebruik van licht en donker. Als navolger van Caravaggio was ze érg bedreven in chiaroscuro (clair-obscur, simpel gezegd extreme licht/donker contrasten). De dynamiek spat van haar doeken af. Ze schilderde fantastisch mooie uitdrukkingen wat haar werken nog levendiger maakte. Een plezier voor het oog, en vandaag #ANARTWORKADAY.

Bron foto

Gerelateerd

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *