#ANARTWORKADAY

“What we have is given by God and to teach it to others is to return it to him.” – Gianlorenzo Bernini

Aangezien ik twee favoriete kunstwerken heb gepost afgelopen twee dagen, leek het mij leuk om even in de ‘marmeren sculptuur vibe’ te blijven en nóg een #lievelings te posten als de #ANARTWORKADAY van vandaag: David (1623-24) van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680)

Toen ik vorig jaar in Rome was, heb ik de sculptuur tot mijn grote genoegen in het echt gezien in de Villa Borghese, waar het werk staat sinds de voltooiing ervan omstreeks 1623  (in opdracht voor kardinaal Scipione Borghese). David is zo’n 1 meter 70 cm hoog en is, zoals we gewend zijn van Bernini, van marmer gemaakt. Anders dan de David van Michelangelo, ligt de interpretatie die Bernini van het bijbelverhaal van David & Goliath had een stuk dichter bij de waarheid. Eveneens is deze David nog dynamischer en levendiger. We zien een jongeman met een ingespannen gezicht (serieus, kijk naar die expressie!) die op het punt staat om de slinger waarmee hij de reus Goliath gaat aanvallen naar voor te slingeren. Dit resulteerde in de dood van Goliath, met slechts één steen . Er is een doordachte en excellente balans tussen beweging (namelijk het slingeren) en het statische (namelijk een aangenomen pose). Waar Michelangelo’s David een soort god lijkt, is deze jongeman inderdaad maar een herder zoals het bijbelverhaal van David & Goliath vertelt. Dit is te zien aan de simpele kleding waarmee het beeld is aangekleed en het mandje dat op de zij van David hangt, waarin hij de stenen bewaarde.

Toen ik voor de sculptuur stond (overigens de enige sculptuur in deze ruimte waardoor je er helemaal omheen kunt lopen, way to go, Villa Borghese!) en het licht van buiten op David scheen, werd het lichte marmer haast transparant. Dit versterkte de suggestie van beweging en levendigheid.
Ook dit beeld is voor mij weer een toonbeeld van schoonheid door het oog voor detail, de expressiviteit, de uitdrukking op David’s gezicht en de ongelooflijke finesse waarmee Bernini het gespierde lichaam heeft uitgehakt. Ik geloof dat ik er een half uur omheen heb gelopen en geprobeerd heb elk detail in mij op te nemen, maar dat was nog niet genoeg. Ik zou er uren voor kunnen staan. Gewoon, om te genieten van de schoonheid ervan. Really, it’s quiet something.

Gerelateerd

1 Comment

  1. Voor mij is het ook onbegrijpelijk dat men in de zeventiende eeuw zulke realistische beelden kon maken met de gereedschappen die men destijds ter beschikking had. De houding en uitdrukking van het beeld doet vermoeden dat je voor de echte David staat. Leerzaam ook weer, dit mooi beschreven stuk kunst.
    Dank je wel!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *