#ANARTWORKADAY

“The true work of art is but a shadow of the divine perfection.” – Michelangelo

Tja, als we dan toch bezig zijn met marmeren kunstwerken dan kan de Pietà van Michelangelo natuurlijk niet achterblijven. Je kunt je voorstellen dat Rome voor een kunsthistorica echt een walhalla is. Niet alleen staan er op elke hoek van de straat minstens vijf prachtige kerken of kathedralen, ook zijn er talloze sculpturen van dé grote meesters te vinden in die gebouwen. Uiteraard is een bezoek aan de Sint-Pietersbasiliek een hoogtepunt, niet alleen van de reis maar van mijn leven (legit). Ik vond het niet eens erg dat ik daar met honderduizend andere mensen stond, het gebouw was zo overweldigend, zo enorm groot en prachtig. Ik keek mijn ogen uit!

Bij binnenkomst in de basiliek staat aan de zijkant (helaas achter glas) het prachtige beeld Pietà. In de kunst is ‘Pietà’ de benaming voor de uitbeeldingen van de dode Christus vergezeld door Maria of engelen (of beide). Het beeld van Michelangelo is echter opmerkelijk omdat de moeder van Jezus, Maria, erg jeugdig is. Normaliter werd ze als een oudere vrouw afgebeeld (Jezus was immers al 33 toen hij overleed). Michelangelo zelf zei hierover dat Maria door haar maagdelijkheid en reinheid haar jeugdige verschijning heeft behouden.

De sculptuur laat het moment zien dat Christus van het kruis is gehaald en op de schoot van zijn moeder is neergelegd. Maria’s rechterarm- en hand houden het bovenlichaam van haar zoon stevig vast. Haar linkerhand heeft ze opengespreid naast haar liggen, alsof ze daarmee oproept om Christus te vereren.
Een van de mooiste details vind ik de arm van Christus waaronder Maria’s hand rust. Michelangelo heeft Christus echt levenloos gemaakt. Ja, het is een gespierde en knappe man, maar Zijn lichaam heeft geen leven meer, geen Geest. Maria moet hem stevig vasthouden wil Hij niet van haar schoot afglijden.
Daarnaast heeft het werk een enorm krachtige compositie:De Christus figuur valt bijna helemaal binnen de houding van die van Maria, wat het geheel tot een groep maakt en eveneens de intieme relatie tussen moeder en zoon versterkt. Ondanks de minimale actie (Christus is dood, Maria houdt hem slechts vast) is het beeld enorm dynamisch, erg persoonlijk, aantrekkelijk en buitengewoon fascinerend.
Fun fact: Michelangelo heeft dit werk uit één stuk marmer gehouwen. Hij gebruikte hiervoor Carrara marmer: een witte en blauwe steensoort uit de regio Carrara (Italië).
Fun Fact twee: Michelangelo was pas vierentwintig (!) toen hij dit werk maakte…

 

Gerelateerd

1 Comment

  1. Dus volgens Michelangelo heeft Maria haar maagdelijkheid al die tijd behouden? Nou dat was dan lekker voor haar man Jozef.
    Overigens vind ik het een geweldige prestatie van Michelangelo. Het beeld is zo perfect gemaakt. Mooi stuk weer Pien. Dank je !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *