“Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.” – Alexis Carrel
Aangezien ik sinds afgelopen vrijdag een sportabonnement heb bij HealthCity, en ik dus met enorme spierpijn aan het typen ben, leek het me leuk een beeld te kiezen met een sportief thema. Hiervoor gaan we nog iets verder terug in de tijd. Naar 450 v.Chr. om “precies” te zijn. Destijds werd een beeld gemaakt van een discuswerper, ook wel diskobolos genoemd. Waarschijnlijk werd het origineel door de Griekse beeldhouwer en bronsgieter Myron van Eleutherae (wie kent hem niet?) vervaardigd, helaas is dat beeld (zoals veel originelen) verloren gegaan. De sculptuur was zo’n 1m55cm hoog en stond vermoedelijk in Delphi of Olympia.
Er zijn een aantal Romeinse kopieën gemaakt, zowel in marmer als in brons. Een bekende versie staat in het British Museum, en er zijn twee varianten te bezichtigen in het Museo Nazionale Romano.
De benaming diskobolos werd omstreeks de 17ee eeuw gebruikt voor een sculptuur van een persoon met een discus in de hand. In diezelfde stijl werden ook beelden gemaakt als ‘De Speerdrager’. Myron was niet de enige en waarschijnlijk ook niet de eerste die sculpturen als deze vervaardigde. Nog bekender is de Griekse beeldhouwer Polykleitos die heden ten dagen nog steeds wordt gezien als de meest getalenteerde vertegenwoordiger van de Peloponnesische traditie (dit wil zeggen de kunst die werd gemaakt op het schiereiland Peloponnesos) omstreeks de tweede helft van de 5e eeuw v.Chr. Niet alleen maakte Polykleitos fantastisch mooie en relatief realistische beelden, hij was ook auteur van het geschrift De Kanoon (het richtsnoer, de leidraad). Hierin vermeldde hij de ideale wiskundige verhoudingen voor het perfecte lichaam. Ook wordt hij gezien als de uitvinder van de contraposthouding van een sculptuur. Deze zorgt bij uitstek voor een dynamisch en minder statisch uiterlijk van een beeld. Een knie die net wat buigt, een heup die wat gezakt is, een arm met een gebogen elleboog, etc…
In het geval van De Discuswerper heeft Myron een gedraaide torso uitgebeeld, de voet steunt net op de teen en de arm met discus is klaar om naar voor gestoten te worden. Klaar om de discus te werpen. De figuur heeft een atletische spanning, elke spier is aangespannen.
Kun je nagaan dat dit beeld zo lang geleden vervaardigd werd? Dat men destijds al zo goed het lichaam kon weergeven? Uit dergelijke beelden zijn de latere Renaissance en Barok meesterwerken van Michelangelo en Bernini voortgekomen die ik afgelopen dagen fervent heb gepost. Hoewel niets mijn liefde voor beeldhouwkunst zo aanwakkert als de marmeren beelden van Bernini, zie ik schoonheid in deze oudere werken. Zonder geschiedenis is er immers geen toekomst.