#ANARTWORKADAY

“The Venus de Milo is an accidental surrealist masterpiece. Her lack of arms makes her strange and dreamlike. She is perfect but imperfect, beautiful but broken—the body as a ruin. That sense of enigmatic incompleteness has transformed an ancient work of art into a modern one.” – Jonathan Jones

Weer zo’n klassieker! Letterlijk in dit geval want dit sculptuur komt uit de Griekse tijd. Figuurlijk want het is een van de bekendste beeldhouwwerken wereldwijd: de Venus van Milo, of Aphrodite van Melos.
De marmeren sculptuur werd waarschijnlijk rond 130 v.Chr. gemaakt door Alexandros van Antiochia, al is dat niet helemaal zeker. Jullie hebben inmiddels vast gemerkt dat de beeldhouwers van dergelijke meesterwerken lastig te bepalen zijn.

Venus van Milo is te zien in het Louvre en staat symbool voor de eeuwige schoonheid. Ook dit sculptuur is gemaakt in de hellenistische periode (van 323 v. Chr. tot 30 v.Chr.). Al eerder heb je kunnen lezen dat in deze periode kunst werd gemaakt waarin enorm veel aandacht voor detail was. Er kwam meer interesse in het uitbeelden van de realiteit: geen statige sculpturen maar juist levendig en dynamisch! Toch is dit beeld, vergeleken bij bijvoorbeeld De Barberini Faun nog steeds enigszins statig. Wellicht is haar houding wat ongemakkelijk omdat haar armen (helaas) verloren zijn gegaan. Wat ze precies deed of hoe ze exact stond is niet meer te zien. Waarschijnlijk had ze in haar linkerhand een appel, en steunde ze met haar rechterarm op een pilaar.

De Venus van Milo stelt de Griekse godin Aphrodite voor (in het Romeinse Venus genoemd), en staat voor liefde en schoonheid. De contraposte houding komt in deze sculptuur mooi tot zijn recht: de Venus leunt op haar rechterbeen, haar linkerbeen is ontspannen. Dat linkerbeen en haar rechterarm staan wat vooruit. Als je het zo leest lijkt dat een erg onnatuurlijke houding, maar in de sculptuur brengt het de dynamiek en expressie wat het beeld juist zo mooi en levendig maakt.

Fun fact: Griekse beelden werden vroeger vaak beschilderd in allerlei kleuren, en versierd met juwelen! Daar is heden ten dage nagenoeg niets meer van te zien. Het enige dat nog kan duiden op de sieraden zijn de bevestigingsgaten in de sculptuur. Bizar, toch? Stel je voor dat wij nu al die beelden in kleur zouden zien?!

Gerelateerd

2 Comments

Leave a Reply to Markus Haneveld Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *