“Some say they see poetry in my paintings, I see only science.” – George Seurat
Dimanche d’été à la Grande Jatte (1886) of Un dimanche après-midi à l’Île de la Grande Jatte is een van de meest bekende werken van George Seurat (1859-1891). De Nederlandse vertaling is “Zondagmiddag op het La Grande Jatte”, en deze #ANARTWORKADAY leek mij dan ook meer toepasselijk op deze zonnige zondag!
Seurat was een Frans schilder en tekenaar. De stijl die hij gebruikte wordt pointillisme genoemd, en dit is een verwante van het Impressionisme. Echter, waar de Impressionisten met hun ezel naar buiten trokken om het natuurlijke licht en de natuurlijke kleuren en plein air te schilderen, week Seurat af door zijn bijzondere kleurgebruik: La Grande Jatte bestaat uit een enorme hoeveelheid puntjes en streepjes naast elkaar.
Als je inzoomt op het werk zie je dat Seurat complementaire kleuren naast elkaar zette om bijvoorbeeld het beoogde schaduweffect te bewerkstelligen. Voor het water gebruikte hij niet alleen blauwtinten maar ook groen, rood, geel en wit. Normaliter (voordat het Pointillisme werd “uitgevonden’) werden verschillende verfkleuren met elkaar gemengd om een nieuwe kleur te maken. Op La Grande Jatte zijn echter alleen pure kleuren aangebracht, maar naast elkaar. Het oog neemt dit waar als een gemengde kleur, het is dus in feite optisch bedrog!
Over deze kleurdelingen (zie: Divisionisme en Pointillisme) bestaan verschillende theorieën die door Seurat zelf, met behulp van zijn collega Paul Signac, zijn geschreven.
Seurat heeft ruim twee jaar over La Grande Jatte gedaan en hij was pas 27 toen het werk voltooid was. Voordat hij begon met verf en kwasten maakte hij eerst tientallen schetsen van mensen in Parijse parken en deed hij vele kleurstudies. Het grotendeel van het werk is echter in zijn atelier gemaakt.
La Grande Jatte is mijns inziens, en met recht, zo bekend omdat het zo levendig en zo kleurrijk is. De verschillende, gekleurde puntjes maken de schaduwen en de kleuren nog intenser, helderder en frisser!