“Take clear water with grass waving at the bottom. It’s wonderful to look at, but to try to paint it is enough to make one insane.” – Claude Monet
Tja…Het is vrij zeldzaam dat er in Nederland vier dagen achter elkaar lekker weer is, dus ook de #ANARTWORKADAY van vandaag blijft in zonnige sferen!
Claude Monet (1840-1926) bezocht in 1883 het Franse vissersdorpje Étretat aan de Normandische kust. Hij schilderde hier zo’n twintig Impressionistische schilderijen van het strand, maar ook van het bijzondere landschap. Vooral de berg- en klif formaties vond hij fascinerend: de Porte d’Aval, Porte d’Amont en de Manneporte.
Monet, grondlegger van het Impressionisme, schilderde slechts de lichtinval en de kleuren die hij zag op de kliffen. Hij maakte op verschillende tijden van de dag een werk om goed te kunnen vastleggen hoe de schaduwen over het landschap speelden, en hoe de zon telkens op een andere manier in het water reflecteerde.
Monet wilde graag het Franse platteland kunnen vastleggen op een pure en snelle manier. De lichtinval en de schaduwen zoals hij ze op dat moment zag, werden in snelle toetsen op het doek aangebracht. Rond deze tijd werden tubes verf uitgevonden (jaja, die waren er niet altijd) waardoor kunstenaars niet langer zelf hun verf hoefden te mengen met moeilijke stofjes en pigmenten. Verf en schildersezels werden meegenomen naar buiten en men schilderde en plein air wat men op dat moment zag. Het Impressionisme in a nutshell!
Monet maakte van éen landschap of éen kathedraal vaker een reeks zodat hij alle verschillende tijden, schaduwen en seizoenen kon laten zien. Omstreeks 1899 werkte hij in Giverny aan zijn (wellicht) meest bekende werken: de vijver met waterlelies.
Claude Monet, Manneporte (Étretat), 1883
Bron afbeelding